Fabels & Feiten

Fabels en feiten over koffie

Koffie heeft een opwekkende werking

Na het drinken van koffie treedt de cafeïne na ongeveer 20 minuten in werking. Daarna duurt het zelfs nog 45 minuten voordat de stof helemaal is opgenomen door je lichaam. De cafeïne zorgt voor een minder sterke afremming van de ‘activerende neurotransmitters’ en zorgt er daarom voor dat we ons minder snel moe voelen. Note voor de regelmatige koffiedrinkers: ons lichaam raakt wel langzaam gewend aan de extra cafeïne.

FEIT / FABEL

Koffie neutraliseert alcohol

Al vele huis en tuin en keukenmiddelen hebben de revue gepasseerd maar hoe zit het dan met koffie? Het alcoholpromillage in het bloed vermindert niet door het drinken van koffie. Van het drinken van koffie en daarmee de ingenomen cafeïne verhogen wel de alertheid, maar je wordt er niet sneller nuchter van!

FEIT / FABEL

Fabel: Koffie droogt je uit

Koffie heeft geen dehydraterende werking; het zorgt juist voor extra vocht. Cafeïne verhoogt op kortere termijn wellicht de aanmaak van urine, als je het regelmatig drinkt is dit effect al minder. Met normale hoeveelheden (3 tot 6 koppen per dag) wordt het vocht in balans gehouden. Een mens heeft gemiddeld per dag 1,5 tot 2 liter vocht nodig. En elke kop koffie die je drinkt, telt gewoon mee!

FEIT / FABEL

Koffie is goed voor je!

Cafeïne stimuleert de hartslag en verhoogt de bloeddruk onmiddellijk. Daardoor werd koffie al snel aangewezen als boosdoener voor hart- en vaatziekten. Maar deze onderzoeken hielden er geen rekening mee dat regelmatige koffiedrinkers er vaak ook andere ongezonde gewoontes zoals roken op na hielden. Na meer accuraat onderzoek is er nu echt aangetoond dat juist koffie zelfs een licht beschermende werking heeft op hart en bloedvaten. We nemen er nog een!

FEIT / FABEL

We kunnen dus allemaal met een gerust hart genieten van onze heerlijke kop koffie gedurende de dag. Zullen we meteen eens kijken wat voor smaken we allemaal hebben?

Bekijk onze koffies